Wat is AdBlue?

AdBlue is een biologisch afbreekbare vloeistof op basis van water en bestaat voor 32,5 procent uit ureum. Door het op een gecontroleerde manier in het uitlaatsysteem te injecteren, komt ammoniak vrij. Precies daardoor ontstaat een chemische reactie en worden stikstofoxiden omgezet in stikstof en water.

Waarom hebben diesels het nodig?

Dieselmotoren staan erom bekend te veel stikstofoxiden te produceren. Daarom worden de stikstofoxiden vooral bij grotere dieselmotoren opgevangen in de aanvullende DeNOx-katalysator die SCR heet. De uitermate gedoseerde inspuiting van AdBlue laat toe om stikstofoxiden weg te werken.

Welke diesels gebruiken AdBlue?

Het gaat om grotere dieselmotoren sinds 2014 die met een SCR (DeNOx-katalysator) zijn uitgerust. In het instructieboekje lees je of je auto het product nodig heeft.

Moet je het bijvullen?

Het verbruik van AdBlue is sterk afhankelijk van de rijstijl en het soort trajecten dat je aflegt. Normaal volstaat het om AdBlue te laten bijvullen tijdens de onderhoudsbeurt. Het is echter niet uitgesloten dat het reservoir eerder dreigt leeg te raken. In dat geval verschijnt op het instrumentenbord een waarschuwing, een eerste keer als je nog zo’n 2300 kilometer verder kunt.

Negeer je de waarschuwing compleet en raakt de AdBlue volledig op, dan zul je de motor na het afzetten niet meer kunnen starten.

Hoe vul je het bij?

De vuldop bevindt zich onder de motorkap, onder de laadvloer van de koffer of net naast de vuldop van de brandstoftank. het is eenvoudig zlf te doen. 

waar ?

Shell adinkerke is uitgerust met een pomp voor wagens en vrachtwagens. heel belangrijk om het juiste pistool te nemen voor het type voertuig. De debieten van beide pompen zijn enorm verschillend.het debiet van een pomp voor vrachtwagens ligt rond de 40l per minuut. Debiet voor wagens ligt rond de 5L per minuut. 

Ad blue kan bij ons 24U/24U getankt worden met de bankkaart, kredietkaart en allerlei tankkaarten.

Nog Vragen ?

Aarzel niet ons te contacteren